Close

O projekcie lekcji przedsiębiorczości

Blog dla Lekcji Przedsiębiorczości powstał ponieważ chcemy dzielić się z wami naszymi doświadczeniami i najświeższymi informacjami. Tutaj również będziemy publikować prace uczniów, które stworzą w trakcie roku szkolnego. A na początek chcielibyśmy opowiedzieć wam czym jest właściwe ten projekt.

Celem projektu jest kształtowanie kompetencji pro-przedsiębiorczych uczniów i uczennic takich jak: otwartość, gotowość do podejmowania inicjatywy, wyzwań i ryzyka, kreatywność. Chcemy to osiągnąć poprzez zastosowanie gamifikacji, jako metody bardzo angażującej i pobudzającej  do systematycznej pracy.

Projekt powstał w odpowiedzi na liczne sygnały o potrzebie zmiany edukacji przedsiębiorczej w szkołach na bardziej efektywną, budującą kompetencje i postawy oraz dającą więcej satysfakcji i zrozumienia tematu uczniom i uczennicom. Jesteśmy przeświadczeni, że pamięciowe przyswajanie przez nich wiedzy z zakresu przedsiębiorczości rozwija ją, ale często sprzyja także kształtowaniu postawy konformistycznej i podporządkowanej, podczas gdy przedmiot ten powinien być skupiony na rozwoju rzeczywistych kompetencji pro-przedsiębiorczych. Wybraliśmy metodę gamifikacji, ponieważ chcemy doprowadzić do zmiany w rozumieniu procesu uczenia się  i organizowania środowiska edukacji ekonomicznej dla młodzieży. Gamifikacja jest metodą coraz szerzej stosowaną. W Polsce jej wdrażanie rozpoczęło na razie niewielkie grono nauczycieli akademickich, którzy sami będąc jej prekursorami, z satysfakcją odnotowują, jak skutecznie zwiększa ona zaangażowanie studentów i studentek, wpływa na systematyczność ich pracy i daje im bardzo dużo radości.

Roczny cykl zajęć podzieliliśmy na kilka obszarów tematycznych. Punktem wyjścia realizacji podstawy programowej są ćwiczenia wykonywane na lekcji oraz w domu. Większość ćwiczeń pozalekcyjnych jest dobrowolna – to uczniowie i uczennice decydują czy chcą podejmować dodatkowe wyzwania i jak często będą to robić, czasami mają także dowolność w wyborze formy realizacji zadania domowego. Za realizację zadań uczniowie i uczennice otrzymują punkty, które na koniec każdego obszaru tematycznego przeliczane są na oceny. Wszyscy mają także możliwość zebrania tzw. tokenów (za realizację określonych ćwiczeń) i wykorzystywania ich np. do przesuwania terminu realizacji zadania domowego, do możliwości podjęcia dodatkowych wyzwań, itp.  Dodatkowo zarówno nauczycielki jak i uczniowie oraz uczennice mogą przyznawać sobie nawzajem odznaki motywacyjne, np. dla skutecznego negocjatora/skutecznej negocjatorki, czy osoby kreującej niestandardowe rozwiązania. Odznaki mają być nie tylko powodem do dumy dla osób je posiadających, ale także uświadomić im, co jest ich silną stroną.

Koncepcja została pomyślana tak, by uczestnicy i uczestniczki poczuli się wciągnięci w grę i planowali strategicznie swoje działania, podejmowali ryzyko lub zabezpieczali zgromadzone zasoby (punkty) tokenami lub odznakami. Realizacja zajęć w ramach zgamifikowanych lekcji przedsiębiorczości jest wspierana platformą internetową, na której zgromadzone są wszystkie ćwiczenia, oraz poprzez którą uczniowie i uczennice mogą realizować zadania dodatkowe, śledzić swoje postępy oraz zdobyte odznaki.

Projekt jest realizowany przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter przy wsparciu Miasta Gdańska. Nasze zgamifikowane Lekcje Przedsiębiorczości zostały objęte patronatem medialnym Pawła Tkaczyka, autora książki „Grywalizacja”.

0 Comments

Comments are closed